Müslimuffins med eple og kanel

Noen ganger kan det være greit å ha litt småmat i veska som kan spises på farten eller mellom hovedmåltidene. Jeg bruker müslibarer flittig, men synes også det er greit med litt variasjon. For noen dager så jeg muslimuffinsene fra tulip på en kafé. Jeg husker disse muffinsene svært godt fra jeg gikk på skolen, og fikk vann i munn bare av å se dem. Disse er i utgangspunktet kanskje sunnere enn vanlige muffins, ettersom de inneholder 100 % fullkorn, men de inneholder likevel mye sukker, noe de fleste av oss kan redusere i hverdagen. Jeg ble inspirert, og tok fatt på oppgaven å lage næringsrike müslimuffins med eple og kanel.

Med noen små grep kan baksten gjøres mer næringsrik og mettende. Her har jeg brukt fullkorn fibramel istedenfor siktet hvetemel, mens smøret er byttet ut med avokado og kesam. Avokado er en sunn og næringsrik frukt som inneholder mye sunt fett og gode vitaminer, mens kesam bidrar til økt proteininnhold og dermed mer mettende bakst. I tillegg har jeg tilsatt havregryn, nøtter, frø og norske epler for å få noen skikkelig smakfulle og næringsrike müslimuffins. Her får du altså sunt fett, proteiner og langsomme karbohydrater i hver eneste lille muffin!

Jeg hadde dessverre bare små muffinsformer i hus, men neste gang skal jeg prøve med litt større former – da blir nok resultatet ekstra saftig…

Til ca. 12 små (eller 6-8 store) muffins trenger du:

  • 100g kesam 
  • 1/2 liten avokado (ca. 60g)
  • 2 egg
  • 1 dl (ca. 45g) sukrin gold 
  • 2 dl sammalt hvete/fibra fullkornsmel 
  • 1/2 dl havregryn, lettkokte 
  • 1 ts bakepulver 
  • 1 ts kanel 
  • 1/4 ts muskat
  • En liten klype salt 
  • Ca. 1/4 dl vann/melk

Fyll:

  • 1/2 eple i små terninger (jeg beholder skallet på)
  • 10g rosiner
  • 15g valnøtter, grovhakket
  • 10g solsikkefrø
  • 10g linfrø

Sett ovnen på 200 grader over- og undervarme. Fordel valnøtter og solsikkefrø på et bakepapir og la dem ristes i ovnen i noen minutter mens du gjør klart resten. Dette gjør at aromaen i kommer bedre frem.

Pisk lett sammen egg, kesam og sukrin gold. Mos avokado til en jevn puré, ha den i eggeblandingen og pisk alt sammen. Bland de tørre ingrediensene for seg selv før du tilsetter dem i eggeblandingen og rører alt raskt sammen. Bland rosiner, valnøtter, solsikkefrø og linfrø i en egen bolle før du vender det inn i muffinsrøren med en slikkepott sammen med eple. Røren skal være ganske fast, men tilsett litt vann/melk (jeg brukte ca. 0,25 dl) hvis den er alt for fast.

Fordel røren i 12 små muffinsformer eller 6-8 store former. Jeg bruker et muffinsbrett for å være sikker på at de beholder formen. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 15-20 minutter. Muffinsene egner seg godt til frysing.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg