Falafel

Som student lager jeg kjøttfri middag en (eller helst to) ganger i uka. Det lønner seg økonomisk, i tillegg til at det tvinger meg til å bli mer kreativ i matveien. Det gjør at jeg stadig vekk oppdager nye retter og smakskombinasjoner. For meg har kikerter blitt en stor favoritt. Det er både proteinrikt, billig, næringsrikt og mettende. Kikerter kan brukes i blant annet supper, salater eller gryteretter, eller i falafel, som jeg har brukt dem til i dag. Har du ikke prøvd det før er det virkelig på tide. En oppskrift på falafel kan varieres mye når det gjelder krydder og andre smakstilsetninger, men jeg pleier i hvert fall alltid å tilsette en type grønnsak i “deigen”. Her har du oppskriften på en skikkelig grønn middag (i dobbel forstand):

Ingredienser

  • 1 boks kikerter (240g)
  • 2-3 ss kikertmel (eventuelt annet mel)
  • 1 fedd hvitløk
  • Krydder (bruk det du foretrekker – jeg hadde i dag paprikapulver, grillkrydder, persille, salt, kardemomme)
  • En god håndfull vasket spinat

Oppskrift

Skyll kikertene og la dem renne godt av seg. Ha deretter spinat, kikerter, kikertmel, hvitløk og krydder i en kraftig blender eller stavmikser, og kjør helt til du får en jevn og fin masse. Form deretter massen til små, runde boller med hendene og trykk dem litt flate. Jeg bruker ca. 1 ss per falafel, og fikk 9 stykker.

Ha litt olje i en stekepanne og stek falaflene ved middels varme til de får en gyllen farge. Falaflene blir sprø på utsiden og myke inni. De kan spises både varme og kalde. Server dem for eksempel i wraps, eller ved siden av en salat med litt hjemmelaget chilidressing som jeg har gjort her.

Skal du ikke spise alle med en gang, synes jeg det beste er å pakke dem inn i litt plastfolie ustekt og oppbevare dem i kjøleskapet, men du kan også oppbevare stekte falafler i kjøleskapet i noen dager. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg