Overnight oats med klementin

Jeg elsker havregryn i alle varianter: til frokost med iskald melk, havregrøt, i smoothies, kaker eller bakst eller som sprø topping på f.eks. fiskeretter. Jeg har tidligere laget flere varianter av overnight oats (eller kjøleskapsgrøt), men i dag prøvde jeg ut en helt ny (for meg) variant, nemlig overnight oats med klementin. Med både klementin og kanel ga den meg nesten litt julestemning! Friskt og godt var det i hvert fall. Bruk et par minutter om kvelden til å røre den sammen og stå opp til ferdig frokost (eller kanskje lunsj?) dagen etter. Oppskriften passer til en småsulten person.

Ingredienser

  • 30g havregryn, lettkokte
  • 10g chiafrø
  • 100g mager kesam
  • 1/2 dl vann 
  • 1 ss sukrin gold
  • 1/4 ts kanel
  • 1 liten klype salt
  • Saft og skall fra 1/2 stor klementin 
     

Oppskrift

Rør sammen alle ingrediensene og ha blandingen i en passende bolle, skål eller lignende. Dekk til og sett i kjøleskapet over natten. Topp grøten med det du måtte ønske dagen etter. Jeg synes at kjøleskapsgrøt (og vanlig havregrøt for den saks skyld) i utgangspunktet blir litt kjedelig når det kommer til konsistens, så jeg topper den alltid med litt hakkede nøtter. I dag har jeg i tillegg toppen grøten med litt ekstra klementin og norske blåbær.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg