Blomkåltaco

I dag fikk jeg skikkelig lyst på taco! Problemet var bare at jeg verken hadde kjøttdeig eller lefser/skjell, og ikke orket jeg å dra på butikken heller. Heldigvis meldte kreativiteten seg, og løsningen ble en litt annerledes tacovariant, nemlig blomkåltaco med “hjemmelagde” tacoskjell. Jeg skal på ingen måte påstå at det smaker som vanlig taco, men det ble absolutt godt! Et sunt og billig alternativ til den vanlige norske tacoen, uten kjøtt. Oppskriften passer til 1 person. 

Ingredienser

  • Lomper (spelt, havre eller annet) + ønsket krydder
  • 1/2 blomkål
  • Ca. 3 ts hjemmelaget tacokrydder (jeg bruker dette)
  • Ca. 1 ts nøytral olje (jeg bruker vita hjertego’ optimal)
  • Salat etter egen smak
  • En god klatt rømme
     

Oppskrift

Begynn med skjellene: forvarm ovnen til 180 grader (over- og undervarme). Krydre lompene på begge sider og heng dem over ovnsristen (jeg hang dem over to sprinkler i bredden for å få plass til litt fyll), og stek dem midt i ovnen til de er gylne og sprø. Dette tok ca. 10-15 minutter. Følg godt med mot slutten, slik at lompene ikke svir seg. Ikke bekymre deg om skjellene ikke er helt sprø, det blir de når de blir kalde. La dem avkjøles på rist.

Sett ovnen på 225 grader. Del blomkålen i jevnstore buketter. Størrelsen er ikke så viktig. Jeg delte den i ganske små biter, men har kan du tilpasse størrelsen i forhold til skjellene. Ha blomkålbukettene i en bolle og vend inn krydder og olje. Ha blomkålen på en bakeplate kledd med bakepapir og la den bakes i ovnen i ca. 10 minutter. Ta ut brettet og rør litt rundt, før du setter brettet inn igjen i 5-10 minutter, eller til blomkålen har ønsket konsistens.

Server blomkålen sammen med tacoskjell eller -lefser, ønsket salat og grønnsaker og en god klatt rømme, og nyt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg