Pasta med kyllingkjøttboller og tomatsaus

I dag laget jeg pasta med hjemmelaget tomatsaus og kyllingkjøttboller til middag. Veldig godt og overraskende fort gjort! Og det beste er at både sausen og kjøttbollene er like gode (om ikke enda bedre) dagen etter, så du kan trygt lage en god porsjon med både saus og kjøttboller når du først er i gang, så du har til dagen etter også. Selve pastaen synes jeg er best når den er nykokt, og jeg koker derfor bare det jeg skal ha til samme dag. Jeg har brukt fullkorn tagliatelle, men bruk den pastatypen du foretrekker.

Retten ser riktignok ikke så flott ut.. Jeg var faktisk i tvil om den skulle publiseres eller ikke, siden fotokunnskapene mine ikke er gode nok til at jeg klarte å få til et fint bilde. Etter litt frem og tilbake kom jeg fram til at det viktigste er at maten smaker godt, og at denne retten derfor fortjener å publiseres likevel. Pynt gjerne opp med litt friske urter og revet ost hvis du har, det setter prikken over i-en på en skikkelig pastarett!

Tomatsaus:

  • 1 løk
  • 2 fedd hvitløk (eller etter smak)
  • 1 boks gode hakkede tomater (bedre tomater gir bedre smak!)
  • 1 ss ketchup eller tomatpuré
  • Salt og pepper
  • Friske eller tørkede krydderurter (jeg brukte basilikum og oregano)
  • Evt. annet krydder (jeg brukte pastakrydder fra Cemo gourmet og paprikapulver)
  • Evt. litt sukker

Finhakk løk og fres i litt olje til den er myk og blank. Tilsett finhakket hvitløk og la det surre med et par minutter. Tilsett hakkede tomater og tomatpuré/ketchup og kok opp. La sausen småkoke så lenge du har tid og smak til med salt, pepper, krydder og eventuelt litt sukker. Jeg ville ha en glatt saus, og bruke derfor stavmikser for å kjøre den jevn og fin, men du kan også ha den som den er. Spe eventuelt med litt vann hvis du synes at sausen blir for tykk. Sausen holder seg i kjøleskap i rundt en uke hvis du heller den over på et glass eller en boks med lokk.

Kyllingkjøttboller:

  • 400g kyllingkjøttdeig
  • 2 fedd hvitløk
  • ½ finhakket chili
  • 1 egg
  • Salt
  • Pepper

Bland alle ingrediensene godt og bruk to skjeer til å forme små kjøttboller. Jeg brukte ca. en god teskje/en liten spiseskje til én kjøttbolle og fikk 20 stk. Når kan du enten steke kjøttbollene i litt smør i en stekepanne, eller du kan steke dem i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter (avhengig av størrelse). 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg