Amerikansk kjøttpai

Jeg foretrekker at maten jeg spiser til hverdags er sunn og variert, i tillegg til at den helst skal se litt fin ut. Men viktigst av alt: det skal smake godt! Det har lite for seg å lage et måltid som ser helt fantastisk ut hvis ikke de rette smakene er på plass. I dag laget jeg amerikansk kjøttpai, som er en god gammel slager jeg har vært veldig glad i helt siden jeg var liten. Derfor var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til å “tulle” med oppskriften og gjøre den sunnere. Man skal være forsiktig med å endre for mye på gode gamle tradisjonsmiddager! Men jeg prøvde meg fram og laget en litt sunnere versjon av kjøttpaien. Resultatet ble en proteinrik pai som ble minst like god! Så her er oppskriften på en litt modifisert utgave av den gode gamle amerikanske kjøttpaien. Oppskriften passer godt til en stor paiform: 

Pailokk

  • 100g hvetemel
  • 25g sammalt hvete, fin 
  • 50g kaldt meierismør 
  • 50g mager kesam
  • 1 ts eddik 
  • 1 ss iskaldt vann 
  • 1 klype salt
     

Paifyll

  • 400g karbonadedeig 
  • 1 stor løk 
  • 2-3 ts sennep (jeg bruker Bergbys) 
  • 1 ss soyasaus (kikkoman) 
  • 200g mager cottage cheese (eller vanlig)
  • Salt og pepper
     

Oppskrift

Begynn med deigen: bland hvetemel, sammalt hvete og salt. smuldre kaldt smør og kesam i melet med fingrene til en kornet masse. Tilsett iskaldt vann og eddik og arbeid deigen raskt sammen. La den ligge kaldt i minst 1 time eller over natten.

Surr hakket løk og karbonadedeig til kjøttet er småkornet og har fått litt farge. Tilsett soyasaus og sennep. La kjøttet surre et par minutter under omrøring. Ta så stekepannen av varmen og rør inn cottage cheese. Smak til med salt og pepper.

Fyll kjøttblandingen i en smurt paiform. Kjevle ut deigen og legg den som et lokk over formen. Stekes ved 225-250 grader i ca. 20 minutter på midterste rille. Pailokket skal være sprøtt og gyllent.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg