“Risotto” med byggryn og skogssopp

Denne retten er definitivt et eksempel på at god mat ikke alltid ser like flott ut. Jeg fikk det i hvert fall ikke til med mine (litt dårlige) fotokunnskaper.. Maten så bedre ut da den kom på tallerkenen, men da hadde jeg allerede rukket å bli så sulten at jeg ikke orket å vente lenger, for det luktet jo så godt! Uansett, i dag deler jeg oppskriften på en skikkelig god sopprisotto. Risotto kan brukes til så mangt, og det fine er at du tilsetter akkurat det du vil. Liker du ikke sopp kan du for eksempel ha i spinat, grønnsaker, kjøttdeig eller andre krydder, eller du kan lage den “naturell” og heller servere den sammen med spennende tilbehør. Valget er ditt – og jeg håper virkelig at du vil prøve ut oppskriften selv om den kanskje ikke ser ut til å være den mest tiltalende retten – du vil ikke angre. Dårlige bilder stopper nemlig ikke meg i å dele en god oppskrift 🙂 Oppskriften passer til 1 person. 

Ingredienser

  • 50 gram byggryn (tørrvekt)
  • 1/4 løk eller 1-2 sjalottløk, finhakket
  • 1 fedd hvitløk
  • Ca. 1/2 ss smør til steking
  • 2,5 dl buljong (jeg bruker kyllingbuljong – selv til fisk, men grønnsaksbuljong kan også brukes)
  • Sopp (jeg synes en blanding av diverse skogssopp er veldig godt, men tilpass både mengde og type sopp etter egen smak)
  • Evt. litt salt og pepper etter smak (husk at buljong ofte inneholder mye salt!)

Oppskrift

Legg byggryn i vann som etter anvisning på pakken. Jeg brukte Møllerens byggryn, som skulle ligge i bløt i 8-10 timer (jeg lot dem ligge over natten og frem til middag dagen etter). Hell deretter vannet av de bløtlagte byggrynene og skyll dem godt i et dørslag.

Finhakk løk og hvitløk. Smelt ca. 1/2 ss smør i en panne/gryte. La løken surre i smøret til den blir myk og blank, tilsett hvitløken og la det hele surre ytterligere to minutter under omrøring. Pass på så hvitløken ikke svir seg. Tilsett grynene og la dem surre med i ca. 1 minutt, før du tilsetter litt av kyllingbuljongen. Rør jevnlig og la mesteparten av buljongen koke inn før du tilsetter mer. Gjenta til du har brukt opp all buljongen, eller til du synes du har passe konsistens på grynene. Tilsett sopp etter eget ønske mot slutten av koketiden. For en mer kremet variant kan du også tilsette litt revet parmesan. Synes du fortsatt at grynene har for mye tyggemotstand når du har brukt opp resten av buljongen, tilsetter du bare litt til. Smak til med salt og pepper.

Jeg synes risottoen passer til det meste, men at den gjør seg spesielt bra til hvit fisk eller kylling. For en vegetarisk variant kan du eventuelt tilsette en boks kikerter mot slutten av koketiden. Kok eventuelt litt grønnsaker ved siden av, f.eks. aspargesbønner, sukkererter eller brokkoli, og server! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg