Favorittfrokosten

Jeg er et skikkelig frokostmenneske, og synes faktisk at frokost er det beste måltidet i løpet av dagen. I hvert fall hvis jeg får havregrynene mine i en eller annen form. 

Frokosten min inneholder så og si alltid havregryn, melk, cottage cheese og mandler, rett og slett fordi det er det beste jeg kan tenke meg om morgenen. Da er det jo bare et stort pluss at det i tillegg er næringsrikt! Havregryn med melk gir i seg selv en fin balanse mellom proteiner, fett og langsomme karbohydrater, i tillegg til viktige vitaminer, kostfiber og mineraler som kroppen trenger. De to matvaregruppene utfyller hverandre godt. Likevel er “standardporsjonen” (som visstnok skal være 40g havregryn og 1,5 dl melk) litt for liten til at jeg kan holde meg mett til lunsj. Derfor er cottage cheese og mandler smakfulle og næringsrike ingredienser å legge til. Her får du masse proteiner og sunt fett som kroppen liker!

Her har du altså “standardfrokosten” min – det jeg helst spiser hvis jeg har god tid om morgenen. Det er så enkelt at det ikke engang kan kalles en oppskrift, men jeg legger den ut likevel, rett og slett fordi du bør smake hvor godt det er!

Oppskrift

  • 40g havregryn
  • 10 mandler 
  • 100 g manger cottage cheese
  • 1,5 dl ekstra lett melk 
  • Evt. smakstilsetning

 

Enkelt og greit: ha havregyn, cottage cheese, iskald melk og hakkede mandler i en bolle, bland god og nyt! Jeg liker forkosten best uten noen annen form for topping, men du kan eventuelt toppe med bær, frukt eller en dæsj med kanel. Er du mer glad i varm frokost blander du alt bortsett fra mandlene i en skål. Sett i mikroen i 1 minutt. Ta ut bollen og rør godt om før du setter den inn igjen og lar mikroen gå til du synes du har passe konsistens på grøten. Det blir så godt når cottage cheese smelter inn i grøten! Pass godt på så ikke det koker over. Topp med hakkede mandler og kanel. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg