Rullekake med friske bær

Rullekake er en gammel klassiker, og jeg tror det må være den kaken jeg og søsteren min bakte mest da vi var mindre. Det er jo så utrolig lettvint! Det fine er at du kan fylle den med nesten hva som helst – enten det måtte være syltetøy, friske bær, kremer, sjokoladefyll, is eller noe annet godt. Jeg kan vel ikke kalle denne rullekaken for en “tradisjonell rullekake”, i og med at jeg ikke har den typiske sukkerbrød-bunnen, men det er en kake, og den rulles sammen, så det er vel fortsatt en rullekake? Jeg synes i hvert fall at denne varianten ble minst like god som sukkerbrødvarianten! I tillegg er den både proteinrik og sukkerfri. Prøv den du også da vel!

Rullekake:

  • 2 eggehviter (ca. 75g)
  • 15g sukrin gold 
  • 1 ts maizena
  • 1/2 ts eddik

Sett ovnen på 175 grader (over- og undervarme). Stivpisk eggehviter og sukrin gold (eventuelt annen type søtning). Vend deretter inn maizena og edikk med en slikkepott. Bre marengsen jevnt utover en liten stekeplate kledd med bakepapir. Stekes midt i ovnen i ca. 10-15 minutter, eller til den er gylden. Følg godt med underveis! Hvelv marengsbunnen over på et nytt bakepapir og dra av det gamle. La den avkjøles helt før du fyller den.

Fyll:

  • 100g mager kesam
  • Sukrin gold etter smak
  • vaniljeessens etter smak
  • Friske bringebær

På grunn av mangel på vaniljekesam brukte jeg mager kesam som jeg smakte til med sukrin gold og vaniljeessens, men bruk gjerne vaniljekesam eller det du måtte foretrekke. Smør kesam utover bunnen, ha over friske bær, rull sammen fra langsiden og nyt med god samvittighet! Håper det smaker 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg