Halvgrove tortillalefser

Planlegger du taco til helgen? Eller har du bare lyst til å lage deg en skikkelig god wrap med masse deilig fyll? Gjør litt ekstra ut av det og prøv deg på hjemmelagde tortillalefser. Du trenger få ingredienser, og du velger selv hvor grove du vil ha dem. Ønsker du helt fine lefser bruker du bare siktet hvetemel. Ønsker du grovere lefser kan du gjøre som jeg har gjort her, og ta halvparten av hver. Lag gjerne deigen på morgenen og la den hvile i kjøleskapet frem til du skal bruke den, da blir den lettere å jobbe med. Jeg fikk 6-7 lefser av denne oppskriften.

Ingredienser

  • 1,5 dl hvetemel
  • 1,5 dl sammalt hvete, fin
  • 1/2 ss nøytral olje
  • 1/4 – 1/2 ts salt
  • 1 dl vann
     

Oppskrift

Bland mel og salt i en bolle. Tilsett olje og vann og kna godt. Pakk deigen i plastfolie og la den hvile i kjøleskapet i ca. halvtime (gjerne mer).

Del deigen i seks like store deler. Strø litt mel på bakebordet og kjevle hvert emne så tynt du klarer – jo tynnere, jo bedre. Denne gangen ville jeg ha jevne, fine lefser, og brukte derfor en tallerken på størrelse med stekepannen min som mal og skar rundt. Dette er ikke nødvendig, men du får et resultat som ser penere ut. Deigen som ble til overs knadde jeg sammen til slutt og kjevlet ut til en siste (litt mer ujevn, men med mye sjarm) lefse.

Stek lefsene på middels varme i en tørr teflonpanne. Pass på at pannen er ordentlig varm før du har i den første lefsen. For meg tok det omtrent like lang tid å steke en lefse som å kjevle ut den neste. Legg dem raskt over i et fuktig (les vått) håndkle. Ikke bekymre deg hvis lefsene virker litt harde i starten, de vil mykne opp etter hvert. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg