Hjemmelaget pasta

Hjemmelaget pasta! Jeg har hatt lyst til å prøve dette lenge, men har aldri fått somlet meg til det. Ikke før nå. Det var ikke spesielt vanskelig, og krever få ingredienser. I tillegg er det skikkelig stas å servere hjemmelaget pasta. Alt som er hjemmelaget smaker litt bedre, gjør det ikke? Jeg har ikke pastamaskin, og kjevlet og skar derfor pastaen for hånd. Det gikk helt fint, men det tar nok litt ekstra tid. Nå som jeg først har prøvd meg på hjemmelaget pasta kommer jeg nok til å gå til innkjøp av en pastamaskin, for deigen er rask å slenge sammen, så det er absolutt verdt det. Oppskriften gir pasta til én person. 

Ingredienser

  • 1 egg
  • Ca. 100g mel, avhengig av størrelsen på egget (jeg brukte 50/50 hvetemel og sammalt hvete, fin)
     

Oppskrift

Vei opp melet og legg det i en haug på benkplaten. Lag en liten grop i midten, og knekk i egget. Visp egget sammen med en gaffel og ta gradvis med deg litt og litt mel. Etter hvert kan du gå over til å bruke hendene. Kna deigen godt sammen. Blir den for fast tilsetter du et ekstra egg og evt. litt ekstra mel. Blir den for løs tilsetter du litt ekstra mel. Jeg brukte nok rundt 80 gram mel til et lite egg.

Det er viktig å kna deigen godt, i 10-12 minutter (ta gjerne tiden, dette er lenger enn du tror!). Dette er avgjørende for å få en smidig og god deig som er lett å jobbe med. Pakk deretter deigen i plastfolie og la den hvile i kjøleskap i minst 30 minutter, gjerne lenger.

Hvis du er så heldig å ha en pastamaskin er det bare å finne frem denne og sette i gang. Jeg hadde derimot ikke pastamaskin, men resultatet ble bra likevel. Bruk så lite mel som mulig til utbaking. Har du gjort en god eltejobb skal du ikke trenge å bruke noe særlig med mel. Jeg kjevlet ut deigen på en benkplate av tre, og kjevlet den så tynn at jeg kunne se treverket i benken gjennom pastaen. Brett den deretter i tre eller rull den sammen og skjær i strimler med en skarp kniv.

Vend den ferdige pastaen i litt mel og kast den litt rundt, slik at melet fordeler seg jevnt utover. Jeg har ikke prøvd å droppe dette steget, men det skal visstnok forhindre at pastaen klebrer seg sammen. Kok opp en stor kjele med saltet vann. Ha i pastaen og rør rundt. Pastaen min var ferdig etter 1-2 minutter. Sil av vannet, bland inn litt olje og server pastaen med ønsket saus eller tilbehør.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg