Hjertesalat med bønnesalsa og guacamole

Det blir nok lenge til jeg spiser vanlig taco igjen, for dette var skikkelig godt! Her har jeg laget en vegetarvariant av den kjente og kjære fredagstacoen og byttet ut tacolefsene med hjertesalat. Sprøtt, friskt, sunt og godt (og ikke minst: billig)! Tomatsalsaen fant jeg på bloggen til dedication.blogg.no, der hun bruker den til bifftaco. Det er nok også kjempegodt! Her har du min variant. Oppskriften holder til 2 personer.

Tomatsalsa

  • 4 tomater
  • 1/2 løk
  • 1 stor ss ketchup
  • 1 ss tacokrydder (jeg bruker dette)
  • 1/4 dl vann
  • 1 boks kidneybønner, skylt og avrent
     

Tilbehør

  • Mais
  • Syltet rødløk
  • Hjemmelaget guacamole
  • Revet ost
  • Rømme eller kesam
     

Oppskrift

Skjær tomater og løk i jevnstore, små terninger, og ha det i en gryte sammen med ketchup, tacokrydder og vann. Gi det salsaen et oppkok, og la den småkoke i ca. 5 minutter. Tilsett kidneybønner og la det hele småkoke i ytterligere 2-3 minutter, eller til bønnene er varme.

I mellomtiden kan du lage guacamole. Denne gangen brukte jeg avocado, salt, pepper, hvitløk og en liten skvis lime. Jeg vet at det finnes mange forskjellige oppskrifter på guacamole der ute (og du får også kjøpt det ferdig), så bruk den du liker best.

Skyll hjertesalaten godt og tørk dem med litt håndklepapir. Fyll salatbladene med bønnesalsa, mais, guacamole, og revet ost og topp med syltet rødløk. Server gjerne med rømme eller kesam og litt ekstra guacamole og bønnesalsa ved siden av! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg