Cookies med sjokolade og cashewnøtter

Jeg baker veldig sjelden med helsekostprodukter. Jeg mener nemlig at når man først baker, skal det være ekte vare. Denne gangen har jeg likevel prøvd meg på litt sunnere cookies der jeg har erstattet sukkeret med sukrin gold. I tillegg har jeg byttet ut hvetemel med finmalt sammalt hvete og havregryn. Så man kan vel kalle dette for “sunnifiserte cookies”? Uansett, de ble skikkelig gode, om jeg skal få si det selv! Det finnes lite som er bedre enn lune cookies med et glass iskald melk. Bytt gjerne ut sukrin gold med brunt sukker dersom du ønsker det, og bruk den meltypen du ønsker. Valget er ditt. Jeg fikk 6 cookies av denne oppskriften. 

Ingredienser

  • 30g mykt meierismør
  • 1 egg
  • 30g sukrin gold
  • 5 dråper vaniljeessens
  • 40g sammalt hvete, fin
  • 20g havregryn, lettkokte
  • 1/2 ts bakepulver
  • En klype salt
  • 60-100g fyll (jeg brukte kokesjokolade og usaltede cashewnøtter som jeg ristet i ovnen i noen minutter) 
     

Oppskrift

Sett ovnen på 180 grader. Pisk smør, sukrin gold, vaniljeessens og sukker til en jevn masse. Ikke bry deg om det skiller seg litt. Bland sammalt hvete, havregryn, bakepulver og salt i en egen bolle før det tilsettes i røren. Bland godt. Tilsett deretter grovhakket sjokolade, nøtter, tørket frukt eller det du måtte ønske (brunostbiter er kjempegodt!). Legg klatter på en bakeplate kledd med bakepapir. Jeg brukte i underkant av en spiseskje røre til hver cookie. Pass på at det er god plass mellom dem, slik at de kan flyte ut. Stek cookies midt i ovnen ved 180 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist. Nyt cookies med et glass iskald melk! 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg