Hjemmelaget amerikansk gryte

De fleste kjenner vel til Amerikansk gryterett fra Toro? Det gjør i hvert fall jeg, og selv om vi aldri har spist mye ferdigmat i familien min, så er dette en av de få tingene vi spiste som jeg husker ordentlig godt. Jeg har ikke spist denne på flere år, men jeg husker hvor godt jeg synes det var, enten i seg selv, som fyll i wraps eller sammen med litt frisk salat. For litt siden fikk jeg plutselig lyst på amerikansk gryte igjen, etter at en av romkameratene i kollektivet hadde det til middag. Men siden jeg har blitt litt (les: ekstremt) sta på å ikke spise ferdigmat, var det på tide å prøve å lage det selv! Jeg googlet litt rundt og fant en oppskrift hos kriweb, og du finner link til den her. Om den smaker som posevarianten kan jeg faktisk ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke har spist den på mange år, men godt var det i hvert fall! Jeg har gjort noen små endringer, men totalt sett er den ganske lik oppskriften til Kristine Weber. Til 3-4 porsjoner trenger du: 

Ingredienser

  • 400g karbonadedeig
  • 1/2 liten løk
  • 1 boks hakkede tomater
  • 2 ss ketchup
  • 1 ss maizena
  • 1/2 boks mais (liten)kri
  • 1 rød paprika
  • Ca. 125g fullkornsris (eller annen ris)
     

Krydderblanding:

  • 2 ts paprikapulver
  • 1-2 ts cummin
  • 2 ts sukker, sukrin gold eller honning
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts pepper
  • 1/2 ts chilipulver
     

Oppskrift

Kok ris etter anvisning på pakken (evt. kan du ha den rett i gryta, men da må du tilsette ekstra væske). Stek karbonadedeig og løk i en gryte/stor panne til løken er myk og blank. Tilsett krydderblandingen og la blandingen frese videre i noen minutter. Tilsett deretter hakkede tomater, ketchup og maizena blandet ut i litt kaldt vann. Mot slutten tilsetter du mais, paprika og ris. Blir gryteretten for tørr kan du enten skylle ut tomatboksen med litt vann eller tilsette litt ferdig utblandet buljong. Server gryteretten som den er, i wraps, med litt godt brød eller sammen med en frisk salat. God middag og god fredag! 

1 kommentar
    1. Veldig fin oppskrift som smaker betre og litt meir hot enn Toro. Og så slepp ein all lufta som følger med Toro….

      Valgte å kutte ut salt og heller bruke to buljongterning pluss ca. 0,5 liter vatn. Kanongodt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg