Laksewrap med avocdorøre og granateple á la matpaabordet

Jeg skulle ønske jeg kunne ta æren for denne retten, men det kan jeg desverre ikke. Det er nemlig Ina med bloggen matpaabordet som står for oppskriften. Men en god oppskrift kan ikke deles for ofte, kan den vel? Du kan trykke her, og komme direkte til oppskriften hennes. Hvis ikke har jeg gjengitt den her også, slik at jeg ikke skal miste den! Til 3-4 personer trenger du:

Ingredienser

  • Ca. 600g  laks
  • 2-3 ss olivenolje
  • 1 ts spisskumin
  • 1/2 ts chilipulver
  • 1 ts hvitløkskrydder
     

Avokadorøre

  • 2 store modne avokadoer
  • 1 vårløk, finhakket
  • 1 liten håndfull frisk koriander
  • Limesaft
  • Salt,pepper
     

Tilbehør

  • Frø fra 1 granateple
  • 8 lefser (jeg bruker små fullkornslefser)
  • Frisk koriander
  • Vårløk, finhakket
     

Oppskrift

Sett ovnen på 200 grader. Hvis du ikke har så mye trening i å skrelle granateple kan det være lurt å begynne med dette før du setter laksen i ovnen, slik at du ikke ender opp med kald fisk.

Vanligvis gjør jeg som Ina, og skjærer laksen i store terninger før den stekes. Alternativ kan du ovnssteke hele fileter for så å bruke to gafler til å flake den opp når den er ferdigstekt. Jeg gjorde det siste i dag, ettersom jeg bare hadde laksefilet med skinn. Bland olivenolje og krydder og hell det over fisken og ha den over på et stekebrett kledd med bakepapir. Brettet må være stort nok til at fisken kan ligge i ett lag. Steketiden varierer med størrelsen på bitene. Middels store biter trenger vanligvis 5-8 minutter. Bruker du hele fileter tar det ca. 15 minutter.

I mellomtiden lager du avokadorøre: Del avokadoene i to, ta ut steinen og bruk en skje til å skrape ut innholdet. Bruk en gaffel og mos sammen avokado, finhakket vårløk, grovhakket koriander og limesaft i en bolle. Smak til med salt og pepper. Eventuelt kan du bruke en stavmikser for å få blandingen helt smooth, men jeg synes det er godt med litt klumper.

Varm lefsene i ovn, stekepanne eller mikrobølgeovn. Server lune lefser med avokadorøre, tacokrydret laks og granateplekjerner. Topp gjerne med litt ekstra vårløk og koriander og kanskje en liten skvis med lime. 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg