4-kornsgrøt med cottage cheese

Alle som kjenner meg godt vet at havregryn (i nesten hvilken som helst form) er det beste jeg kan få til frokost. De siste to årene har jeg spist havregrøt med cottage cheese, mandler og kanel nesten hver dag, men jeg blir bare ikke lei! Skjønn det den som kan… Likevel synes jeg det kan være gøy å variere litt og å prøve ut nye ting. Fjorland har ganske nylig kommet med en ny type grøt – nemlig 4-kornsgrøt. Jeg har ikke smakt denne selv, men reklamen gjorde likevel at jeg ble inspirert til å prøve å lage min egen 4-kornsgrøt. Resultat ble en mettende, smakfull grøt med mer tekstur enn vanlig havregrøt. Den kan faktisk nesten konkurrere med den trofaste havregrøten (i hvert fall en gang i blant). Jeg brukte 4-kornblandingen til Axa, som består av 100 % fullkorn, men du kan selvfølgelig også lage din egen 4-kornblanding hvis du ønsker det.

Ingredienser (1 person)

  • 40g Axa 4-korn
  • 1,5 dl melk
  • 1 dl vann
  • En klype salt
  • 100g cottage cheese
  • Grovhakkede mandler og kanel
     

Oppskrift

Ha 4-kornblanding, melk, vann og salt i en kjele. Jeg lot dette stå på kjøkkenbenken og trekke i noen timer. Dette kan sløyfes, men det gir en fyldigere grøt, i tillegg til at koketiden reduseres. Kok opp blandingen på full varme under omrøring. La grøten koke 1/2 – 1 minutt på full varme mens du rører hele tiden før du skrur ned varmen. La grøten småkoke til den har konsistensen du ønsker. Det vil ta lenger tid å koke 4-kornsgrøt enn vanlig havregrøt laget på lettkokte havregryn ettersom kornene er grovere å større, men det er verdt ventetiden.

Ha grøten over i en skål og rør inn cottage cheese. Topp grøten med hakkede mandler og kanel (eventuelt annen topping) og nyt en sunn, mettende og smakfull frokost!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg