Enkel hverdagspizza med asiatisk vri

Jeg er mye mer “modig” når det gjelder utprøving av nye matidéer og -oppskrifter når jeg bare lager mat til meg selv enn når jeg skal dele maten med andre. For meg skal pizza være toppet med fyll i italiensk eller amerikansk stil, enten den er vegetarisk eller med kjøtt. I tillegg skal den selvfølgelig ha revet ost. Denne gangen hadde jeg derimot lyst til å lage en asiatisk pizzavariant. Ettersom jeg ikke synes at ost hører hjemme i asiatisk mat har jeg faktisk laget en pizza helt uten ost. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk, og var redd jeg skulle savne osten, men det gjorde jeg absolutt ikke! Pizzaen hadde så mye smak at jeg glemte helt at jeg “savnet” ost. Mange er kanskje skeptiske til å legge rå kylling på pizzaen, men det trenger du ikke være. Kyllingen stekes mens den ligger på pizzaen, og resultatet blir ikke annet enn supersaftig og godt.

Denne pizzaen passer like godt i en hektisk hverdag som til helgekos. Her har jeg brukt fullkorn libabrød, som er et tynt arabisk brød. Det fås kjøpt i de fleste innvandrerbutikker, men du kan også bruke tortillalefser eller pitabrød hvis du ikke får tak i libabrød. Du kan selvfølgelig også lage en skikkelig pizzabunn, men da vil jeg anbefale en tynn, italiensk pizzabunn stekt på steinovn.

Marinert kyllingfilet

  • 1 kyllingfilet
  • 2 ss soyasaus
  • 1 ts risvineddik
  • 1/2 ts sesamolje
  • 1/2 ts sriracha (sterk chilisaus)
     

Bland soya, risvineddik, sesamolje og srirachasaus i en egen bolle og skjær kyllingfilet i strimler. Ha kyllingen i en plastpose sammen med marinaden og legg den i kjøleskapet. Jeg la kyllingen i marinade kvelden før, men noen timer går også fint.

Pizza

  • 1 fullkorn libabrød (eventuelt tortillalefser, pitabrød eller lomper)
  • Lett Philadelphiaost (eller vanlig), ca. 2 ss
  • 1 marinert kyllingfilet (skal ikke forstekes!)
  • Rødløk i tynne skiver
  • En liten neve usaltede peanøtter, grovhakket
  • Fersk koriander
  • 1/2 avokado
  • Limesaft
  • Pepper (eventuelt salt)
     

Sett ovnen på 225 grader. Smør Philadelphiaost utover libabrødet og legg på rødløk i skiver, marinerte kyllingstrimler (rå) og hakkede peanøtter. Ringle over resten av kyllingmarinaden. Sett pizzaen midt i ovnen, senk temperaturen til 200 grader og stek i ca. 10 minutter, eller til kyllingen er gjennomstekt, men fortsatt saftig og god. Steketiden varierer litt ut fra størrelsen på kyllingstrimlene. Mens pizzaen står i ovnen skjærer du avokado i skiver eller biter. Legg på avokado og dryss over fersk koriander etter steking. Topp med ferskpresset limesaft og pepper. Smak på pizzaen før du har på salt, ettersom soyasausen fra kyllingmarinaden er veldig salt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg