Korianderpesto

Jeg vet ikke helt om jeg bør kalle dette for en pesto eller en paste. Konsistensen skulle nok vært mer flytende hvis jeg skal kunne kalle det for en pesto, men ingrediensene minner i hvert fall om en slags pesto basert på koriander istedenfor basilikum. Ønsker du mer pesto-konsistens kan du tilsette mer olivenolje. Jeg ville ha et litt asiatisk preg og tilsatte derfor litt sesamolje og limesaft. Sesamolje kan sløyfes, men det er med på å fremheve nøttesmaken. Jeg har verken tilsatt hvitløk eller parmesan (som du oftest finner i “vanlig” pesto), men tilsett gjerne dette i tillegg avhengig av hva den skal brukes til.

Ingredienser

  • 1 potte koriander (blader og stilker)
  • En neve (ca. 12 stk) mandler
  • 1/2 ts sesamolje
  • Ca 1 ss limesaft (kan erstattes med sitronsaft)
  • Salt og pepper
  • Olivenolje
  • Eventuelt ekstra smakstilsetning: 1-2 fedd hvitløk, revet parmesan
     

Oppskrift

Rist mandlene i ovnen ved ca. 180 grader i 5-10 minutter eller til mandlene begynner å bli lett gylne. Ha koriander, mandler sesamolje, limesaft og litt olivenolje i en blender med kniver. Hvis du vil bruke parmesan og/eller hvitløk has dette i blenderen samtidig med de andre ingrediensene. Tilsett mer olivenolje til du har ønsket konsistens og smak til med salt, pepper og eventuelt mer limesaft. Oppbevares i kjøleskap.

Du kan bruke pestoen i de fleste tilfeller der du ville brukt vanlig pesto. Med sitt asiatiske preg synes jeg den passer særlig godt til scampi, kylling og svin. Den er også super å vende inn i nykokt pasta sammen med litt av pastavannet. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg