Havregrøtpannekaker og pannekaketårn

Mange av oppskriftene mine blir til som følge av at jeg ikke har det jeg trenger til å lage det jeg egentlig hadde lyst på. Havregrøtpannekaker er et typisk eksempel på dette. I mangel på både kesam, melk og brød måtte jeg finne på noe annet jeg kunne lage meg til lunsj. Disse havrepannekakene er skikkelig saftige, og havren gjør dem naturlig søte. Bildene ble litt så som så, men det får bare duge.

En porsjon (7-8 pannekaker) 

  • 40g havregryn
  • 2,5 dl vann (eventuelt melk)
  • En liten klype salt
  • 1 ss fibramel (kan erstattes med andre meltyper)
  • 1 egg
  • 1/2 ts bakepulver
  • Et godt dryss kardemomme og kanel
  • Litt væske hvis røren er for tykk
     

Oppskrift

Begynn med å koke opp havregrøt av havregryn, vann og salt til du har en halvtykk grøt. Hell den utover en tallerken for at den skal avkjøle seg raskt. Grøten vil er bli tykkere etter avkjøling.  Bland sammen mel, bakepulver, kanel og kardemomme i en egen bolle. Ha helt kald havregrøt og egget i melblandingen og rør godt. Du skal ha en ganske tykk, grøtaktig røre, men ikke så tykk at den må “smøres” ut i pannen. Tilsett eventuelt 1/2-1 ss væske hvis den er for tykk.

La pannekakerøren hvile i romtemperatur mens du varmer opp en teflonpanne til middels varme. Stek pannekaker i tørr panne (hvis du har en god panne) og avkjøl på rist. Jeg brukte en god spiseskje røre per stk og fikk 7 pannekaker. NB: Pannekakene kan være litt vanskelige å snu før du får skikkelig dreisen på det, så la den stivne litt på toppen før du snur dem første gang.

Så over til pannekaketårnet! Pannekakene kan selvfølgelig spises som de er, med eller uten pålegg. Men skal jeg ha dem med til lunsj synes jeg det er helt supert å lage et pannekaketårn. Legg ønsket pålegg på hver pannekake, men bruk pålegg du synes “passer sammen”. Her har jeg brukt syltetøy, cottage cheese, banan og peanøttsmør. Deretter finner du frem en tom rømmeboks eller en annen boks som er på størrelse med pannekakene dine. Legg pannekakene lagvis i boksen og avslutt med å legge den siste pannekaken opp-ned. Så er det bare å ta med seg en skje/gaffel, og du har ferdig smurt lunsj på boks! Genialt – ikke sant? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg