Kaldtrukket iste

Jeg har så lenge jeg kan huske vært veldig glad i iste, men jeg har derimot aldri vært spesielt glad i hjemmelaget iste fordi det blir for bittert. På bloggen Greenbonanza så jeg derimot at hun laget kaldtrukket iste. Jeg har laget kaldbrygget kaffe tidligere (her), så hvorfor ikke gjøre det samme med te? Resultatet blir en frisk og god iste som ikke er bitter, og du trenger ikke et eneste gram med søtning (etter min mening).

Ingredienser

  • 5 dl kaldt vann
  • 2 poser god te (jeg brukte denne bringebærteen)
  • Frosne bær og frukt til servering, kan sløyfes
     

Oppskrift

Finn frem en passende karaffel eller flaske og ha vann og teposer i denne. Dekk til eller ha på lokk og sett den i kjøleskapet til neste dag. Når teen har stått lenge nok kan du fjerne teposene. Du kan enten servere isteen som den er, eller du kan tilsette frosne bær og frukt, og eventuelt noen sitronskiver. Jeg kan se for meg at fersken gjør seg spesielt godt i denne bringebær-isteen.

Tips: Unngå å bruke isbiter i teen, da dette vil vanne den ut. Ta heller noe av isteen til side og lag isbiter av den, så har du iste-isbiter til neste gang. Ellers er både frosne druer og bær supre alternativer til vanlige isbiter. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg