Juleislatte

Endelig er det 1. søndag i advent! For meg betyr det at jeg endelig har lov til å kose meg med pepperkaker, julebrus, julekaffe, julemusikk og alt annet som hører julen til. Jeg har nemlig en slags “avtale” med meg selv om at alt som har med jul å gjøre er forbudt før 1. desember. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Jeg synes at alle disse juletingene blir ekstra koselig når jeg har gått og gledet meg og ventet på dem!

Desember er riktignok tiden for å kose seg med varme drikker, som kakao, julete og god kaffe, men har du smakt juleversjonen til Tine av iskaffe? De kaller den “julelatte“, og den har en deilig smak av nellik, kardemomme og kanel. Jeg synes den er utrolig god, men etter min mening er den likevel litt for søt på smak. Men hvorfor ikke lage den selv? Her har du en enkel oppskrift på en deilig juleislatte. Enkelt og godt. Du kan også lage den med varm melk og nykokt kaffe hvis du heller vil ha noe varmt i koppen. Denne oppskriften gir en juleislatte som er mye mindre søt enn Tine sin, og det er også mindre melk i forhold til kaffe. Den er altså ikke som Tines iskaffe i smaken, men likevel veldig god! Vil du ha en julelatte som smaker mer som Tine sin bruker du mer melk i forhold til kaffe og mer søtning. Tilpass etter egen gane!

Ingredienser

  • 2 dl kokt kaffe (kald)
  • 1 dl valgfri melk (fetere melk gir fyldigere iskaffe)
  • 1/2 ts nellik
  • 1/2 ts kardemomme
  • 1 ts sukrin gold*
  • 1 ts kanel
  • Isbiter (kan sløyfes)

Oppskrift

Bland krydder, sukrin gold og melk og lot det stå kaldt i kjøleskapet over natten. Dette er nok ikke helt nødvendig, men det gjør at smaken setter seg ekstra godt. Har du tid kan du gjerne koke opp melken med krydder og sukrin gold/sukker og la den stå og trekke en stund. Da vil den gode kryddersmaken sette seg enda bedre.

Ha avkjølt kryddermelk, kaffe og isbiter i en blender, kjør til du har en jevn masse, hell over i et stort kaffeglass og nyt!

*Sukrin gold løser seg opp i væske. Bruker du sukker eller brunt sukker vil jeg anbefale å koke opp melkeblandingen slik at sukkeret løser seg opp.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg