Sunn bærkake med sitronkrem

Er du lei av den samme gamle matpakka? Da bør du prøve deg på en sunn kake til lunsj! Jeg har de siste ukene prøvd meg på å lage kake i diverse varianter, og har kommet frem til en grunnoppskrift jeg synes fungerer bra. Til nå har jeg laget bærkake, gulrotkake og eplekake, og krydderkake og sjokoladekake ligger i planene. I dag skal jeg gi deg oppskriften på en sunn, mettende og smakfull bærkake med et hint av vanilje og kanel. Her har jeg toppet kaken med en proteinrik sitronkrem, som jeg synes passet veldig godt til kaken.

Ingredienser

  • 40g havremel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1-2 ts sukrin gold (avhengig av hvor søtt du liker det)
  • 1/2 – 1 ts vaniljeessens (eventuelt vaniljesukker)
  • En klype havsalt
  • Et godt dryss kanel, kan sløyfes
  • 1 egg
  • 50g kikertpuré (kan erstattes med kesam)
  • Melk/vann til passe konsistens
  • Ønsket mengde frosne bær (jeg brukte 40-50g frosne skogsbær)
  • 1/3 porsjon sitronkrem
     

Oppskrift

Sett ovnen på 175 grader, over- og undervarme. Bland havremel, bakepulver, sukrin gold, havsalt og kanel i en bolle. Tilsett egg, vaniljeessens og kikertpuré og rør til alt er godt blandet. Tilsett væske til konsistensen likner en litt tykk kakerøre. Hell blandingen over i en ildfast form (ca. 16 x 16 cm) og dryss over frosne bær. Dryss gjerne over litt ekstra sukrin gold før du setter formen i ovnen. Stekes midt i ovnen i 12-15 minutter. La kaken avkjøles helt før du har på kremen. Topp gjerne kaken med litt hakkede nøtter og nyt kake til lunsj med god samvittighet! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg