Sunn eplekake til lunsj

Jeg fortsetter kakekjøret, og denne gangen er det en sunn og næringsrik variant av eplekake som står for tur. Jeg har alltid hatt et litt elsk-hat-forhold til eplekake. Jeg synes eplekake i seg selv er kjempegodt, men har aldri vært særlig glad i eplebitene på grunn av konsistensen. Men eplet kan jo ikke utelates, for det er jo det som gjør eplekake til nettopp eplekake. Løsningen for meg ble derfor å bruke revet eple i kakerøren! Da beholder du nemlig både saftigheten og eplesmaken du får i en eplekake, samtidig som du slipper å spise de myke eplene. Denne gangen brukte jeg halvt om halvt med revet eple og epleskiver, men det var mest for syns skyld. Du kan også bruke kun revet eple, eller selvsagt kun epleskiver hvis du foretrekker det. 

Ingredienser

  • 40g havremel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 ts sukrin gold
  • 1/2 ts kanel
  • Litt vaniljesukker eller vaniljeessens, kan sløyfes
  • 1 egg
  • Ca. 1/2 eple
  • Melk/vann til passe konsistens
  • 1/3 porsjon vaniljekrem
     

Oppskrift

Sett ovnen på 175 grader, over- og undervarme. Du kan bruke så mye eple du vil, men jeg synes et halvt eple var passe. Riv halvparten av eplet på et grovt rivjern og skjær resten i tynne skiver. Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle før du tilsetter revet eple og egg. Tilsett væske til du har en litt tykk kakerøre. Hell røren over i en ildfast form (ca. 16 x 16 cm) og pynt med epleskiver. Dryss gjerne over litt ekstra sukrin gold og kanel før du setter kaken i ovnen. Stekes midt i ovnen i 12-15 minutter. La kaken avkjøles helt før du har på kremen.

Alternativer: ha gjerne litt hakkede nøtter eller rosiner i kakerøren hvis du liker det. Eventuelt kan du toppe kaken med både krem og tørristede nøtter etter steking. Jeg kan også anbefale å tilsette litt kanel i vaniljekremen – det blir kjempegodt! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg