Snickersgranola

Jeg har laget mange varianter av granola, blant annet denne med eple og kanel. Granola er vanligvis noe jeg slenger sammen ut fra hva jeg har i kjøkkenskapet., med utgangspunkt i en enkel grunnoppskrift. Denne gangen fikk jeg lyst til å prøve noe nytt – nemlig snickersgranola! Etter å ha søkt til på nettet fant jeg denne oppskriften. Oppskriften nedenfor er ganske lik, med kun noen bittesmå justeringer etter eget smak og behag.

Ingredienser

  • 100g usaltede peanøtter
  • 200g havregryn (gjerne en blanding av små og store)
  • 15g sesamfrø
  • 15g solsikkekjerner
  • 15g linfrø
  • 10g kakao
  • 1/4 – 1/2 ts havsalt
  • 2 ss honning
  • 1 ss salt karamellsaus (eventuelt mer honning)
  • 1/2 ts vaniljeessens
  • 1/2 dl vann
     

Oppskrift

Sett ovnen på 150 grader. Spre peanøttene utover et stekebrett og la dem stå i ovnen i 10-15 minutter, eller til du kjenner duften av ristede peanøtter. Pass godt på så det ikke blir brent. Hvis du bruker peanøtter med et tynt skal (som jeg har gjort), gnir du av dette etter steking.

Grovhakk peanøtter og bland sammen med alt det tørre. Tilsett deretter honning, karamellsaus, vaniljeessens og vann og bland godt. Smak på massen om du synes det er nok sjokolade- og saltsmak. Bre massen utover et stekebrett kledd med bakepapir og la den tørke i ovnen ved 150 grader i 40-45 minutter, eller til den er sprø og fin. Rør noen ganger underveis så den stekes jevnt. Avkjøl snickersgranolaen helt før du heller den over på tette glass.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg