Pai med feta, spinat og tomat

Det er mandag igjen, og på tide med en ny vegetaroppskrift. Jeg spiser vanligvis vegetarmiddag minst to dager i uka (uavhengig om det mandag eller ikke…), rett og slett fordi jeg prøver å utfordre meg seg til å prøve ut nye ting. I tillegg er det ofte ganske billig å spise vegetarmat. Jeg må nok innrømme at denne rødbetesalaten med fetaost fortsatt er favoritten når det gjelder vegetar, men dagens paioppskrift havner definitivt blant topp tre! Oppskriften er i utgangspunktet fra Trines Matblogg (denne oppskriften). Jeg har valgt å lage en vri der jeg erstatter noe av melet med fibramel, og noe av smøret med kesam. Detter gir mer fiber og proteiner, mens paien beholder den gode smaken. Ellers ble det gjort endringer ut fra hva som fantes i kjøleskapet. Resultatet ble en supergod, mettende og næringsrik vegetarpai.

Her har jeg brukt en rektangulær paiform på 10 x 34 cm. Jeg fikk litt deig og paifyll til overs, og måtte derfor bruke en liten porsjonsform i tillegg. Oppskriften passer derfor godt til en liten rund paiform, ca. 22-24 cm.

Paideig

  • 75g hvetemel
  • 75g fibramel
  • 50g meierismør
  • 60g kesam
  • 1-2 ss vann
     

Paifyll

  • 1/2 rødløk
  • 1 vårløk
  • 175-200g spinat, fersk
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 100g fetaost, naturell
  • 8-10 cherrytomater
  • 2 egg
  • 2 dl melk
  • Ønsket krydder
     

Oppskrift

Lag paideigen: Bland hvetemel og fibramel i en bolle og smuldre i smøret. Fortsett helt til du har en jevn, kornete masse. Tilsett kesam og bland godt. Til slutt tilsetter du vann, litt om gangen, til du har en fast og fin paideig som er enkel å jobbe med. Jeg brukte ca. 1 ss vann. Form deigen til en jevn pølse på lengde med diameteren på paiformen din, dekk til med plast og la den hvile i kjøleskap i ca. 1 time.

Sett ovnen på 200 grader over- og undervarme. Smør paiformen med smør og dryss over et tynt lag med mel. Dung godt på formen slik at du blir kvitt overflødig mel. Nå kan du trykken ut deigen i formen på vanlig måte, men vil du ha en enklere løsning kan du skjære jevne deigstrimler og legge dem ved siden av hverandre i formen Dette tipset har jeg også hentet fra Trines Matblogg, og det fungerte veldig bra! Prikk deigen med en gaffel og forstek midt i ovnen i ca. 15 minutter. La paiskallet avkjøles litt mens du lager fyllet.

Lag paifyll: Ha litt olje/smør i en stor stekepanne og fres rødløk og vårløk til løken er myk og blank. Tilsett hvitløk de siste minuttene. Pass godt på så ikke det svir seg. Ha spinaten i pannen og la den så vidt falle sammen.

Fordel fetaost og cherrytomater i skiver utover paibunnen, deretter spinatblandingen. Pisk egg, melk og krydder lett sammen med en gaffel og hell over paien. Topp gjerne med litt ekstra fetaost og tomat. Stek paien ved 200 grader i 25-30 minutter, eller til eggestanden har satt seg. Nytes varm, lun eller kald – gjerne med frisk salat og godt brød ved siden av. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg