Sunn gulrotkake til lunsj

Det er tid for enda en kakelunsj, og denne gangen er det gulrotkake som står for tur. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg var det bakekona som fikk til å begynne å lage sunne kakelunsjer, og denne gangen er det gurotkake som står for tur! Bakekona bruker proteinpulver i sine kaker, men dette har jeg byttet ut med fibramel. Gulrotkake er en gammel slager jeg aldri blir lei av. Jeg synes at kanel hører hjemme i en god gulrotkake, men tilsett gjerne andre krydder, nøtter eller rosiner etter eget ønske. Kardemomme er også godt sammen med kanelen! Topp kaken med en frisk og god sitron- eller vaniljekrem. Lag kaken i kveld og nyt en sunn og smakfull lunsj i morgen!

Ingredienser

  • 40g havremel
  • 10g fibramel, kan sløyfes
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 ts sukrin gold
  • Ca. 1/2 ts kanel
  • Ca. 50g revet gulrot
  • 1 egg
  • Væske til passe konsistens
  • Krem: Hva jeg topper kaken med varierer med hva jeg har i kjøleskapet. Vanligvis bruker jeg vaniljekrem eller sitronkrem, men denne gangen ble det en blanding av kesam, lett philadelphiaost, sitronsaft og søtning.
     

Oppskrift

Sett ovnen på 175 grader over- og undervarme. Bland sammen de tørre ingrediensene. Tilsett finrevet gulrot og egg og bland godt. Tilsett vann/melk til du har en blanding som minner om en litt tykk kakerøre og smak eventuelt til med mer søtning. Pass på at røren ikke blir for tynn da dette vil gi en tørr kake. Hell røren i en liten ildfast form (ca. 16 x 16 cm) og stek midt i ovnen i 12-15 minutter. Avkjøl kaken helt før du har på kremen. Topp gjerne kaken med litt ekstra kanel og grovhakkede nøtter! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg