Hjemmelaget potetgull uten olje

Denne idéen kom jeg på da jeg lagde denne gnocchi-retten. Jeg har alltid vært glad i å spise potet med skallet på, men til gnocchi bruker du kun “innamaten” i poteten. Derfor stod jeg igjen med masse potetskall jeg hadde lyst til å gjøre noe med (annet enn å kaste det). Resultatet ble sprøtt og smakfullt “potetgull”, helt uten olje! 

Ingredienser

  • Poteter 
  • Salt 
  • Favorittkrydderet ditt
     

Oppskrift

Her har jeg brukt potetskall fra poteter som ble ovnsbakt ved 180 grader i ca. en time. Skrap ut innmaten og bruk den til gnocchi, potetmos, hjemmelagde lomper, hertuginnepoteter eller hva du måtte ønske. 

Del opp potetskallet i jevnstore biter og legg det utover en stekeplate med bakepapir. Krydre med salt og favorittkrydderet ditt. Jeg brukte røkt paprika og timian. Saltet er viktig for å trekke ut fuktigheten, slik at potetgullet blir sprøtt. Sett ovnstemperaturen på 100 grader og sett stekebrettet med potetskall midt i ovnen. Steketiden avhenger av hvor store biter du har delt skallet i. Åpne ovnsdøren for å slippe ut damp noen ganger i løpet av steketiden. Potetgullet er ferdig når det begynner å bli gyllent i kantene. Avkjøles på rist.

Ikke bekymre deg hvis potetskallet ikke er helt sprøtt når det virker ferdig stekt. Det vil bli mer sprøtt etter avkjøling. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg